Vzdělávací program ŠD

31.08.2021 13:45

 

 

Vzdělávací program školní družiny

při ZŠ T.G.Masaryka Kutná Hora

 

„Člověk a jeho svět“

2021

 

 

logo

 

 

 

 

 

 

Ø   nabízet účastníkům vzdělávání smysluplné využití volného času

Ø   rozvíjet u účastníků pohybové schopnosti v oblasti jemné i hrubé motoriky

Ø   učit účastníky mezilidské komunikaci

Ø   učit účastníky spolupráci a toleranci

Ø   učit účastníky každého člověka i sebe navzájem vnímat jako jedinečnou osobnost

Ø   vést účastníky k samostatnému rozhodování a tvorbě postojů

Ø   rozvíjet u účastníků slovní zásobu a fantazii

Ø   cvičit paměť, postřeh a soustředění

Ø   vytvářet u účastníků vztah k místu a prostředí, ve kterém žijí

Ø   vést účastníky k tvořivosti

Ø   podporovat iniciativu a spolupodílení se na volbě a tvorbě programu

Ø   utvářet pracovní návyky a vztah k práci

Ø   vést účastníky k uvědomování si svých práv, povinností a pocitů

Ø   posilovat u účastníků pocit jistoty a sebedůvěry

 

Školní družina umožňuje odpočinkové činnosti (aktivní i klidové). Jednotlivé vzdělávací cíle jsou slučovány do rozvíjených kompetencí, které vybavují účastníky činnostně zaměřenými a prakticky využitelnými dovednostmi. Prostřednictvím volnočasových aktivit jsou kompetence posilovány a dále rozvíjeny.

  • Kompetence k učení: vedeme účastníky k celoživotnímu vzdělávání, aby započatou práci dokončili, podněcujeme účastníky, aby získané zkušenosti využili i v jiných činnostech, vedeme účastníky k týmové práci a dovednosti prezentovat ji, rozvíjíme u účastníků schopnost správného sebehodnocení.
  • Kompetence k řešení problémů: vedeme účastníky k hledání různých variant řešení problémů a výběru mezi nimi, vedeme účastníky k tomu, aby si všímali problémů a dění kolem sebe, učíme účastníky, že vyhýbat se problémům nevede k cíli, učíme účastníky rozlišovat správná a chybná řešení.
  • Kompetence komunikativní: vedeme účastníky k vhodné komunikaci s vrstevníky i dospělými, vedeme účastníky ke kultivaci slovního projevu, rozvíjení slovní zásoby a schopnosti ji přiměřeně používat, učíme účastníky schopnosti naslouchat druhým, vedeme účastníky k uplatnění osobnosti ve skupině, vedeme účastníky k tomu, aby svá sdělení vyjadřovali vhodně formulovanými větami.
  • Kompetence sociální a personální: vedeme účastníky k pěstování potřebných a žádoucích vědomostí, dovedností a postojů v sociálních vztazích, vedeme účastníky ke spolupráci, rozvíjíme u účastníků schopnost sebeovládání a vedeme je k zodpovědnosti za své činy, vedeme účastníky k pravdomluvnosti, posilování schopnosti objektivně hodnotit své jednání a přijímat důsledky svého chování, nabádáme účastníky k toleranci k odlišnostem mezi lidmi, vedeme účastníky k tomu, aby se dokázali podřídit, prosadit, přijmout kompromis.
  • Kompetence občanské: vedeme účastníky k uvědomování si svých práv a povinností i práv a povinností druhých, nabádáme účastníky ke zdravému životnímu stylu, učíme účastníky ovládat negativní citové reakce, překonávat náročné životní situace, nepodléhat jim a vyrovnávat se s nedostatky a neúspěchy, učíme účastníky chování v krizové situaci a situaci ohrožující zdraví a život, umět postupovat podle pokynů kompetentních osob, učíme účastníky používat základní normy chování, vnímat krásy přírody a cíleně o ni pečovat, vedeme účastníky k plánování, organizování, řízení, hodnocení a odhadování rizik svých nápadů.
  • Kompetence pracovní: vedeme účastníky k čistotě a pořádku pracovního místa, učíme účastníky vyhodnotit výsledky své činnosti, vedeme účastníky k odmítání nevhodných nabídek na využití volného času, učíme účastníky plánovat a organizovat své pracovní činnosti a orientovat se v možnostech smysluplného trávení volného času.
  • Kompetence digitální: vedeme účastníky ke zdravému a bezpečnému užívání  internetu a počítače, ke zvýšení efektivity práce díky výpočetní technice, ale také se zaměřujeme na bezpečnost a ochranu osobních údajů, účastník chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání, ovládá běžně používaná digitální zařízení, využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti.

 


Očekávané výstupy na konci vzdělávacího období:

  • Účastníci vzdělávání rozumí tomu, co znamená aktivní trávení volného času.
  • Mají vytvořen kladný vztah k pohybu a sportování.
  • Umí samostatně pracovat.
  • Umí se samostatně rozhodnout.
  • Účastníci vzdělávání jsou tvořiví a zruční.
  • Mají radost z procesu tvoření.
  • Umí používat pracovní a ochranné pomůcky.
  • Účastníci vzdělávání mají kladný vztah k přírodě a životnímu prostředí.
  • Účastníci vzdělávání jsou seznámeni se zdravým životním stylem (stravovací návyky, pitný režim, hygienické návyky).
  • Objektivně hodnotí své chování a dovedou přijímat jeho důsledky.
  • Znají pravidla soužití.
  • Dbají na svou bezpečnost a předcházejí úrazům.
  • Umí se chovat zodpovědně ke svému zdraví i ke zdraví ostatních.
  • Umí si zvolit zájmovou činnost podle svých možností, schopností a zájmu.
  • Dokončí rozdělanou práci.
  • Formulují své názory a postoje.
  • Umí odpočívat a relaxovat.
  • Umí naslouchat druhým a brát na ně ohledy.
  • Aktivně se zapojují do společných činností.
  • Umí pojmenovat svůj problém a hledat řešení.
  • Dokáží druhé požádat o pomoc a také ostatním svou pomoc nabídnout.
  • Spolupodílí se na tvorbě plánu a přípravě činností.

 

3. Délka vzdělávání v ŠD

 

 

Délka a časový plán je sestaven pro jeden vzdělávací cyklus, pro účastníky 1. - 5. ročníku. Ti však nemusí využít celé délky cyklu a účastní se vzdělávání kratší dobu.  Obsahuje výběr činností, ze kterých budou vychovatelky volit podle aktuálního složení účastníků oddělení, s nímž pracují.

Výhodou programu po celý vzdělávací cyklus je možnost kreativně reagovat na možné změny podmínek, propojovat a přesouvat témata během celé docházky do školní družiny. Činnosti programu nejsou věkově vymezeny, proto lze volit činnosti podle aktuálního složení účastníků.

Školní vzdělávací program je doplněn ročním plánem. Činnost probíhá od září do června. Školní vzdělávací program je založen na dobrovolnosti, ukončení vzdělávání je možné na žádost rodičů.

 

4. Výchovně vzdělávací činnost v ŠD

 

 

Vzdělávací činnost vychází z pedagogiky volného času, z vyhlášky č.74/ 2005 o zájmovém vzdělávání s ohledem na aktualizaci poslední změny vyhláškou č.163/2018 Sb., s účinností dnem 1. 9. 2018

 

Zájmové vzdělávání lze uskutečňovat zejména:

a) příležitostnou, výchovnou vzdělávací, zájmovou a tematickou rekreační činností nespojenou s pobytem mimo místo, kde právnická osoba vykonává činnost školského zařízení pro zájmové vzdělávání,

b) pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činností,

c) využitím otevřené nabídky spontánních činností.

 

Cílem je snaha o vytvoření místa pro odpočinek účastníků po vyučování a zároveň přispět

k záměrnému a cílenému ovlivňování jejich volného času. Školní družina organizuje pravidelnou činnost oddělení a případně zájmových útvarů, pořádá (nebo spolupořádá) příležitostné akce a v průběhu dne nabízí spontánní aktivity. Družina umožňuje účastníkům i odpočinek a přípravu na vyučování.

Pravidelná činnost je dána týdenní skladbou zaměstnání a představuje zejména:

  • organizované aktivity zájmového či tělovýchovného charakteru.
  • odpočinková a rekreační činnost
  • sportovní činnost
  • výtvarná a pracovní činnost
  • přírodovědná činnost
  • hudební činnost
  • příprava na vyučování

Jednotlivé činnosti lze měnit podle počasí a časových možností jednotlivých oddělení.

Příležitostné akce přesahují zpravidla rámec jednoho oddělení a nejsou zahrnuty do týdenní skladby činností. Jsou to například besídky, slavnosti, návštěvy divadelních představení, výlety.

Spontánní aktivity zahrnují každodenní individuální činnosti (hry s hračkami

a stavebnicemi), pobyty venku (po organizované části pobytu v družině), spontánní hry v ranní a v tzv. koncové družině (v době, kdy jsou slučována oddělení).

Odpočinkové činnosti jsou klidové činnosti po obědě, například poslechové činnosti a individuální hry, aktivní odpočinek – rekreační činnosti (kompenzace jednostranné zátěže).

Příprava na vyučování zahrnuje především didaktické hry, výukové programy na PC, vzdělávací společenské hry, vypracování domácích úkolů (po dohodě s rodiči) a další činnosti, jimiž upevňujeme a rozšiřujeme poznatky, které účastníci vzdělávání získali ve školním vyučování.

 

Základním prostředkem činnosti školní družiny je hra založená na zážitku účastníků. Obohacuje jejich sebepoznání, rozšiřuje vědomosti a dovednosti a navozuje kladné emoce. Strategií pedagogické práce je respektování požadavků pedagogiky volného času.

 

5. Obsah a časový plán výchovně vzdělávacích činností ŠD

 

 

5.1 Průřezová témata

 

Plníme formou projektů a některá jsou začleněna přímo do chodu školy a školní družiny:

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA – Komunikace, mezilidské vztahy, rozvoj schopnosti  poznávání sebe a ostatních, seberegulace, rozvoj kreativity, řešení problémů a rozhodovací dovednosti, etika, psychohygiena

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA - Lidské vztahy, princip sociálního smíru a solidarity, kulturní diference

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA - Vztah člověka k prostředí, základní podmínky života, ekosystémy, lidské aktivity a problémy životního prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA - Práce v realizačním týmu, fungování a vliv médií ve společnosti

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH - Objevujeme Evropu a svět, Evropa nás zajímá, jsme Evropané

 

5.2 Vymezení vzdělávacích oblastí

 

Obsah vzdělávacího programu vychází ze školního vzdělávacího programu naší školy a to z kapitoly „Člověk a jeho svět “ . Je uspořádán do pěti tematických okruhů:

1. Místo, kde žijeme: Náš domov; Škola; Naše město a okolí.

2. Lidé kolem nás: Rodina; Kamarádi; Svátky a oslavy; Jak se správně chovat.

3. Lidé a čas: Náš denní režim; Jak se mění lidé, věci, budovy a město.

4.Rozmanitosti přírody: Příroda kolem nás; Roční období; Počasí; Voda; Chráníme  

    životní prostředí.

5.Člověk a jeho zdraví: Poznáváme své tělo; Pečujeme o své zdraví; Chodíme ven.

Tyto činnosti jsou zařazovány formou projektů během cyklu vzdělávacího období až 1-5 let. Níže uvedené činnosti se pravidelně každoročně opakují.

 

5.3 Časový plán činností

 

Pravidelné činnosti vycházející z periodického kalendáře jsou rozloženy dle  ročních období :

Podzim :

·                 Podzimní nálada (výzdoba ŠD, chodeb, vestibulu,  tvorba s podzimní tematikou -  klobouky, kostýmy,  houby -  módní přehlídka, výroba pexesa, podzimní skřítci...)

·                 Svátek zvířat – návštěva psího útulku

·                 Drakiáda (soutěž v pouštění draků)

·                 Halloween (dlabání dýní, rej duchů, průvod školou)

 

Zima:

·                 Advent -  Mikulášská besídka, mikulášská diskotéka

·                 Vánoční čas - kreativní tvorba, vánoční posezení s nadílkou, návštěvy výstav

·                 Tři králové – průvod školou v maskách

·                 Masopust, karneval

·                 Hry na sněhu, vycházky zimní krajinou

·                 Valentýnská srdce – kreativní tvorba

 

Jaro :

·                 Otvírání jara – jarní výzdoba ŠD, chodeb, vestibulu

·                 Den otevřených dveří, výroba dárků pro nové žáky k zápisu do 1.tříd

·                 Velikonoce – lidové zvyky, návštěva výstav, kreativní tvorba

·                 Doprava kolem nás – poznávání znače, jízdy zručnosti na koloběžkách

·                 Čarodějnický rej (kreativní tvorba, zábavné čarodějnické odpoledne, opékání vuřtů)

·                 Svátek matek (výroba přáníček a dárků)

·                 MDD (celodružinová akce, soutěže s odměnami)

·                 Výlet do neznáma (odpolední výlet do okolí)

·                 Diskotéka na rozloučenou se školním rokem

·                 Křížem krážem Kutnou Horou – historie a současnost našeho města

Plán je sestaven pro jeden vzdělávací cyklus. Obsahuje výběr činností, ze kterých budou vychovatelky volit podle aktuálního složení účastníků oddělení, s nímž pracují. Mnohostranná a pestrá nabídka činností praktických i intelektových umožňuje vychovatelkám pružně reagovat na požadavky účastníků dle jejich individuálních mentálních i fyzických dispozic v oblasti zájmových aktivit. Plán ŠD je tvořen dle polohy a podmínek školy.

Spolupráce s dalšími institucemi : Během zájmového vzdělávání spolupracujeme s dalšími vzdělávacími institucemi, a to především s DDM DOMINIK Kutná Hora, s lektorským centrem Dačického domu, environmentálním spolkem Pod Horami, s Městskou knihovnou v KH, s lektorským centrem Muzea stříbra Hrádek v KH. Dále spolupracujeme s PČR a MP v Kutné Hoře, Tylovým divadlem a průvodcovskou službou ve Vlašském dvoře.

Účastníkům vzdělávání se speciálními vzdělávacími potřebami bude podle stupně a charakteru jejich znevýhodnění věnována průběžná zvláštní péče. Pro rozvoj talentovaných jedinců bude nabízet školní družina další doplňkové aktivity v oblasti jejich zájmu. Účastníkům s některými SP pomáhá během vzdělávání asistentka pedagoga.

 

5.4 Hlavní rizika ohrožující kvalitu výchovného působení ve školní družině

 

·       omezování spontánních činností, přeorganizovanost, spěch, nervozita, časté nedokončené činnosti, absence závěrečného zhodnocení aktivity

  • malý respekt k rozdílům v tělesných a smyslových dispozicích účastníků při jednotlivých činnostech, omezování samostatnosti účastníků
  • nedostatečné nebo žádné motivování účastníků k činnosti (motivace je nahrazována pokynem)
  • málo příležitostí k participaci účastníků na plánování práce i hodnocení výsledků, nedostatek vlastní aktivity účastníků

 

 

 

6.    Charakteristika zařízení:

 

 

6.1 Provoz školní družiny: celodenní, pondělí – pátek od 6,15  -  16,30 hod

6.2 Materiální vybavení:

 

Prostředí ŠD je dostačující a bezpečné. Pro svou činnost využíváme 4 herny ŠD a 3 běžné učebny (třídy na 1. st pro pobyt 5. 6. a 7. oddělení ŠD). Máme přístupné pro naše činnosti další školní prostory, jako např. PC pracovnu s internetovým připojením, další učebny s interaktivními tabulemi, tělocvičnu, chodby, přilehlé školní hřiště, park a dvůr, terasu, hřiště u haly Bios (využíváme k jízdě na terénních koloběžkách) a další vybavená dětská hřiště v okolí školy.

Herny jsou vybaveny výškově odpovídajícím školním nábytkem a herními kouty (PC, police na stavebnice, stolní hry a hračky, molitanový program…)

6.3 Personální podmínky: 

 

Pedagogické působení zajišťuje 7 vychovatelek, které splňují kvalifikační předpoklady vzdělání pedagogického směru.

Vedoucí vychovatelka má vysokoškolské vzdělání. Další vzdělávání si vychovatelky nadále prohlubují v akreditovaných kurzech i samostudiem.

V případě onemocnění učitele jsou vychovatelky schopny jej zastoupit ve vyučování, účastní se jako pedagogický dohled na školách v přírodě. V případě potřeby účastníků vzdělávání s některým ze SP pomáhají při činnosti  asistentky pedagoga.

6.4 Spolupráce s rodinou: 

 

Využíváme elektronickou komunikaci s rodiči prostřednictvím webových aplikací programu Bakalář. Průběžně informujeme o činnosti školní družiny prostřednictvím vlastní webové stránky ŠD, webu školy, publikací v místních médiích. Po chodbách školy vystavujeme výrobky, úspěchy účastníků (diplomy, atd.), na chodbě ve vestibulu školy je umístěna družinová nástěnka s informacemi pro rodiče, plánem akcí na měsíc, články z webu školy, fotografiemi. Informace zveřejňujeme též ve venkovních vitrínách u vchodu do školy.

6.5 Denní režim:

 

Ranní provoz školní družiny začíná v 6:15 hod a je zaměřen na odpočinkové činnosti, komunitní kruhy, přiměřené tělesné aktivity, nejdéle do 7:45 hod. Odpolední provoz školní družiny navazuje na ukončené vyučování. Do 13:00 hod probíhají sebeobslužné činnosti, příprava na oběd, hygiena, individuální a spontánní hry, odpočinek po vyučování. Od 13:00 do 14:30 navazují činnosti oddělení převážně s pobytem venku, rekreační činnosti, hry, soutěže. Od 14:30 do 15:30 hygiena, svačina. Po14:30 účastníci vzdělávání odchází do zájmových kroužků nebo se přesunují do určené třídy, kde při spontánních aktivitách vyčkají odchodu ze školní družiny.  Školní družina zajišťuje svým účastníkům pitný režim.

K vyzvedávání žáků ze ŠD slouží čipy Bellhop, za které zodpovídají rodiče. Čipy jsou přenosné, za jejich využití jinou osobou zodpovídá majitel čipu (rodič). Jsou zpoplatněné 100,- Kč za kus a jsou nevratné. Provoz ŠD je ukončen v 16:30 hod.

6.6. Vnitřní řád ŠD: je součástí organizačního řádu školy

6.7 Zájmové činnosti:

 

Další volnočasové aktivity vycházejí z celoročního plánu pro ŠD.

Kroužkové aktivity plánujeme dle zájmů účastníků, modernizujeme nabídku s ohledem na současné trendy. Při svých činnostech spolupracujeme s DDM Dominik KH. Pravidelně využíváme nabídky programu Lektorského centra Dačického domu. Pořádáme exkurze, návštěvy divadla a účinkování divadelních společností na naší ŠD, dále spolupracujeme s městskou knihovnou, Policií ČR a MP KH, spolku Pod Horami. Pro účastníky naší školy 1x ročně organizujeme výlet na muzikálové představení.

ŠD umožňuje účastníkům vzdělávání pod vedením vychovatelek účastnit se různých zájmových kroužků (sportovní, estetické).

6.8 Spolupráce se školou:

 

      Vychovatelky se účastní porad, pedagogických rad, třídních schůzek, spolupracují s třídními učitelkami, využívají prostory školy, sledují měsíční plány školy atd. Rezervy zůstávají v časné informovanosti o akcích tříd, konaných na prvním stupni školy.

Od školního roku 2016/17 byla ZŠ T.G. Masaryka v Kutné Hoře zapojena do ověřování programu „Hodina pohybu navíc.“ (HPN) Pokusné ověřování vyhlásilo MŠMT a organizuje ho Národní ústav pro vzdělávání. Pokusné ověřování má za cíl motivovat účastníky 1. – 3. ročníků ZŠ k pohybu a ověřit možnosti začlenění těchto činností do režimu školní družiny.

HPN bude probíhat v rámci školní družiny a bude organizováno 1x týdně 1 vyučovací hodina pro skupiny účastníků  1. - 3. ročníku. Pohybové aktivity budou probíhat podle plánu školní družiny a obsazenosti v tělocvičně. Obsah činností určuje vyučující Tv, vychovatelka ŠD spolupracuje a pomáhá s organizací hodiny. Tato aktivita je závislá na státní dotaci a epidemiologických podmínkách a je realizována pouze v případě finančního zajištění akce.

6.9 Evaluace ve školní družině:

 

Evaluace je důležitou součástí procesu pedagogického ovlivňování volného času ve školní družině.

Vnitřní evaluační procesy probíhají na úrovni:

a) individuální – vychovatelka si průběžně hodnotí vlastní práci a snaží se o sebereflexi činnosti a evaluaci vzdělávacího procesu, která jí umožní i jeho případnou úpravu. Hledá nové metody, které by postupně vedly ke kvalitnějším výsledkům.

b) týmové – evaluaci provádí kolektiv vychovatelek, které hodnotí vlastní činnost. Opět na základě sebereflexe i vzájemných hospitací stanovují společně postup pro další období nebo provádějí úpravy ŠVP.

c) vedení školy – výchovnou práci v ŠD hodnotí vedení školy, které zjišťuje svými vlastními prostředky (pozorování, hospitace), jak jsou naplňovány dané cíle a jak družina plní své poslání.

Vnější evaluační procesy probíhají jako zpětná vazba ze získaných informací rodičů, samotných účastníků, zřizovatele, ČŠI (formou dotazníků, rozhovoru, zpráv).

 

7. Podmínky pro vzdělávání účastníků se speciálními vzdělávacími potřebami

 

Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami bude podle stupně a charakteru jejich znevýhodnění věnována průběžná zvláštní péče. Pro rozvoj talentovaných jedinců bude nabízet školní družina další doplňkové aktivity v oblasti jejich zájmu.

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných se na

škole a ve školní družině realizuje zpravidla formou individuální integrace v běžných třídách

a skupinách. Škola se opírá o doporučení a spolupráci s pedagogicko-psychologickou

poradnou (PPP) nebo speciálně pedagogickým centrem (SPC) či praktickým lékařem pro děti

a dorost. Důležitá je spolupráce vychovatelky s rodiči (zákonnými zástupci) účastníka, s třídním

učitelem (učitelkou), vedením školy.

Organizace vzdělávání účastníka se SVP vychází z obtíží účastníka ve vzdělávání, respektuje specifika účastníka, která mohou ovlivňovat jeho účast na aktivitách organizovaných ve školní družině. Organizace a podmínky zapojení účastníka do aktivit školského zařízení jsou specifikovány v doporučení školského poradenského zařízení.

 

8. Podmínky přijímání uchazečů, průběhu a ukončení vzdělávání

 

 

·       Činnost ŠD je určena přednostně pro účastníky 1. stupně ZŠ.

·       O přijetí rozhoduje ředitelka, nepostupuje dle správního řádu, ale podle pravidel, která stanovila ve vnitřním řádu ŠD.

·       Podmínkou přijetí je závazná přihláška (zápisní lístek) a zaplacený poplatek za ŠD.

·       Účastník vzdělávání se závažnými kázeňskými přestupky ve ŠD nemusí být v následujícím školním roce do ŠD přijat.

·       Způsob evidence účastníků stanovuje ředitelka ve vnitřním řádu ŠD.

·       Zájmové vzdělávání se uskutečňuje před termínem stanovené doby písemným prohlášením zákonných zástupců nezletilých účastníků.

·       V případě předčasného ukončení zájmového vzdělávání ve ŠD náleží účastníkovi vrácení části úplaty, odpovídající výši ušetřených nákladů za nezapočatý kalendářní měsíc.

·       Počty oddělení se naplňují s ohledem na normativy a bezpečnost.

·       Provoz ŠD stanovuje ředitelka školy.

·       Spojování oddělení: v době po 15. hod jsou účastníci vzdělávání ve ŠD spojováni do sběrné třídy nebo využívají nabídky zájmových kroužků.

 

 

9. Ekonomické podmínky

 

 

Výše poplatku za zájmové vzdělávání, jehož výšku stanovil zřizovatel (Město KH) je v současné době 1000,- Kč na pololetí, splatné k 20.9. a 20.2.

Platba se provádí bezhotovostně na účet školy. Připsání úhrady si mohou rodiče zkontrolovat opět přes webovou aplikaci Bakaláři. Sleva nebo prominutí platby může být přiznáno na základě písemné žádosti, kterou ve správním řízení schválí ředitelka školy.

ŠD je financovaná z těchto zdrojů : finanční prostředky ze státního rozpočtu, příspěvek zřizovatele (nákup materiálního vybavení pro jednotlivé způsoby činností oddělení, zájmových útvarů) příspěvky SRPDŠ (pitný režim, odměny do soutěží)

Zájmové kroužky ŠD realizované vychovatelkami jsou pro účastníky ŠD zdarma.

 

 

 

10. Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví

 

 

Pro činnost ŠD platí stejná ustanovení o BOZP jako ve školním řádu. Pokud ŠD pro svoji činnost využívá odborné učebny – tělocvičny, kuchyňky, hřiště atd., řídí se příslušnými řády těchto učeben. Účastníci vzdělávání, kteří jsou přihlášení do ŠD, jsou poučeni o bezpečnosti, ochraně zdraví a chování a záznam o poučení je uveden v třídních knihách jednotlivých oddělení.

Pitný režim je zajištěn z vlastních zdrojů.

Vychovatelka zhodnocuje možná rizika vyplývající z činnosti a současně přijímá opatření k prevenci rizik:

·       vhodná skladba zaměstnání

·       zdravé prostředí užívaných prostor

·       bezpečné pomůcky

·       ochrana účastníků před úrazy

·       výrazné označení všech nebezpečných předmětů, prostor, provozní řády

·       pravidelná kontrola prostor a zařízení z hlediska jejich bezpečnosti

·       dostupnost prostředků první pomoci

 

Psychosociální podmínky:

·       vytváření pohody prostředí, příznivé sociální klima – úcta, tolerance, empatie, spolupráce

·       respekt k potřebám jedince a jeho osobním problémům

·       věková přiměřenost, motivující hodnocení

·       ochrana před násilím, šikanou a dalšími patologickými jevy

Vzdělávací program školní družiny
při ZŠ T.G.Masaryka Kutná Hora
„Člověk a jeho svět“
2021
1
Obsah
1. Identifikační údaje: ..................................................................................................................2
Školní web: https://www.zstgm.kutnahora.cz...............................................................................2
Družinový web: https://sd-zstgm-kutna-hora.webnode.cz2. Cíle vzdělávání v ŠD ........................2
3. Délka vzdělávání v ŠD ............................................................................................................5
4. Výchovně vzdělávací činnost v ŠD ..........................................................................................6
5. Obsah a časový plán výchovně vzdělávacích činností ŠD ........................................................7
5.1 Průřezová témata ...............................................................................................................7
5.2 Vymezení vzdělávacích oblastí ..........................................................................................7
5.3 Časový plán činností ..........................................................................................................8
5.4 Hlavní rizika ohrožující kvalitu výchovného působení ve školní družině ............................9
6. Charakteristika zařízení: ........................................................................................................ 10
6.1 Provoz školní družiny: celodenní, pondělí – pátek od 6,15 - 16,30 hod ........................... 10
6.2 Materiální vybavení: ........................................................................................................ 10
6.3 Personální podmínky: ....................................................................................................... 10
6.4 Spolupráce s rodinou: ....................................................................................................... 10
6.5 Denní režim: .................................................................................................................... 10
6.6. Vnitřní řád ŠD: je součástí organizačního řádu školy ...................................................... 11
6.7 Zájmové činnosti: ............................................................................................................. 11
6.8 Spolupráce se školou: ....................................................................................................... 11
6.9 Evaluace ve školní družině: .............................................................................................. 12
7. Podmínky pro vzdělávání účastníků se speciálními vzdělávacími potřebami .......................... 12
8. Podmínky přijímání uchazečů, průběhu a ukončení vzdělávání .............................................. 13
9. Ekonomické podmínky .......................................................................................................... 13
10. Podmínky bezpečnosti práce a ochrany zdraví ..................................................................... 14